Отпускане на еднократна помощ за ученици, записани в първи, втори, трети и четвърти клас
Какво представлява услугата
Описание
На семействата, чиито деца са записани в първи, втори, трети и четвърти клас се отпуска еднократна помощ за покриване част от разходите в началото на учебната година, когато децата живеят постоянно в страната и не са настанени за отглеждане извън семейството.
Еднократната помощ се предоставя и на настойника/попечителя, който отглежда детето и за деца, настанени в семейства на роднини и близки и приемни семейства по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето.
Орган, пред който се обжалва индивидуален административен акт:
- Заповедта подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването ѝ пред директора на Регионална дирекция за социално подпомагане. В същия срок, заповедта може да се обжалва и пред Административен съд и без да е изчерпана възможността за обжалването й по административен ред.
- Заповедта за отказ подлежи на обжалване пред съответния административен съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Решението на съда е окончателно.
– Правно основание
Закон за семейни помощи за деца – чл. 10а
– Какво е необходимо да приготвя предварително
Начин на заявяване:
Помощта се отпуска въз основа на заявление-декларация по образец попълнено от правоимащите лица и подадено в дирекция „Социално подпомагане“ по настоящ адрес по един от следните канали:
- лично, като към заявлението декларация се прилага лична карта (за справка);
- чрез лицензиран пощенски оператор, включително чрез услуга за електронна препоръчана поща;
- по електронен път с квалифициран електронен подпис;
- по електронен път посредством електронна административна услуга съгласно Закона за електронното управление.
Необходими документи:
Към заявлението-декларация се прилагат следните документи, в случаите, в които дирекция „Социално подпомагане” не може да получи информацията по служебен път:
- Заявление-декларация по образец;
- Удостоверение, че детето (децата) е записано в първи, втори, трети и четвърти клас, издадено от съответното училище;
- Mедицински протокол на ЛКК – в случаите, когато поради здравословни причини, установени с протокол на ЛКК, детето не може да започне училище;
- Kопие от удостоверение за назначаване на настойник или попечител.
Образци на документи
Възможни начини за заявяване
• Със заявление на гише в център за административно обслужване
• Със заявление по пощата
• По електронен път чрез системата за сигурно електронно връчване
– Описание на електронно заявяване
За да заявите услуга по електронен път, може да използвате един от следните начини:
I. Заявяване на електронна услуга чрез уеб базирана електронна форма:
- Вход в Моето пространство (egov.bg).
- Автентикация с възможност за избор на вид средство за електронна идентификация – Квалифициран електронен подпис (КЕП), мобилен електронен подпис, ПИК на НОИ или ПИК на НАП.
- Изберете електронна административна услуга от Каталога на услугите.
- Натиснете бутон Заяви услуга.
След избор на услуга се извършва автоматична проверка за наличен профил на потребителят в системата за сигурно електронно връчване (edelivery.egov.bg). В случай, че потребителят няма активен профил, или същият е деактивиран, бутон Продължи не може да бъде избран. Визуализира се съобщение „Нямате създаден профил в система еВръчване или е неактивен. За създаване/активиране на профил изберете тук”.
За да можете да подписвате документи от персоналния Ви профил в eGov.bg е необходимо да инсталирате NexU на Вашия компютър. Приложението NexU е базирано на стандарти, приети и регламентирани от Европейската комисия и Служи за връзка между Вашия интернет браузер и хранилището на електронния сертификат на Вашия компютър, с който се извършва подписването на документи. Видео инструкция за инсталация на компонента за еПодписване можете да видите тук.
II. Заявяване на електронна услуга чрез Системата за сигурно електронно връчване:
- Изтеглете подходящо заявление от връзката в секция “Образци на документи”.
- Съхранете електронната форма на вашия компютър.
- Отворете формата с Adobe Reader. Уверете се, че имате инсталиран Adobe Reader. Изтеглете последната версия тук.
- Натиснете с мишката върху поле от формата, за да го попълните.
- Попълнете полетата във формата.
- След попълване на полетата натиснете с мишката в поле Запази или ако доставчика на услугата изисква подпис подпишете документа с Вашия Квалифициран електронен подпис (КЕП) за да се генерира уникален номер на заявката.
- След приключване, съхранете формата на вашия компютър.
Съхранената, попълнена и подписана форма е необходимо да изпратите чрез системата за Сигурно електронно връчване към Дирекция “Социално подпомагане” по настоящ адрес.